O statucie wspólnoty mieszkaniowej mowa, gdy uchwalony został dokument, na mocy którego można rozwiązywać określone problemy związane z funkcjonowaniem wspólnoty. Statut określa zasady zarządzania nieruchomościami zgodnie z Ustawą o własności lokali. Jego forma jest wersją na tyle skróconą i przystępną, że pozwala rozstrzygać sporne kwestie bez czytania całych ustaw.
Chociaż nie jest dokumentem obowiązkowym, często tworzą go również nowe wspólnoty lub zlecają jego stworzenie firmom zajmującym się obsługą wspólnot mieszkaniowych.
Statut w kontekście zarządzania nieruchomościami
W Internecie znaleźć można informacje o bezzasadności tworzenia statutu i rzeczywiście nieodpowiednio napisany dokument może bardziej szkodzić niż pomagać.
Jeżeli jednak stworzenie statutu zostanie dokładnie przemyślane, a sam dokument będzie przygotowany w oparciu o realne potrzeby członków wspólnoty mieszkaniowej, istnienie takiego statutu jest w pełni uzasadnione.
Zatem czym jest statut wspólnoty mieszkaniowej, a dokładniej jakie jest jego znaczenie?
1. Pozwala wyodrębnić najważniejsze kwestie z obowiązujących regulacji prawnych
Sama Ustawa o własności lokali to 15 stron tekstu ujednoliconego, a Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych – 45 stron. Statut łączy w sobie w skróconej wersji najważniejsze zagadnienia i regulacje, chociaż oczywiście nadrzędne dla statutu są obowiązujące ustawy.
2. Precyzuje zapisy ustawy, lecz ich nie zmienia
Bazą tworzenia statutu zawsze powinny być odpowiednie akty prawne, dlatego również w tym przypadku całość wyodrębniona jest na podstawie obowiązującej ustawy. W przypadku gdy dany zapis miałby być inny niż w ustawie, konieczna jest uchwała zaprotokołowana przez notariusza.
3. Blokuje zbyt swobodną interpretację przepisów prawa
Ponieważ zapisy ustawy stanowią jedynie ogólne ramy, może dochodzić do nadużyć w interpretacji tych praw. Statut porządkuje poszczególne kwestie, określa sposób wykonywania działań, co ma znaczenie zwłaszcza przy zmianie zarządcy i podejmowanych przez niego decyzji.
4. Zapewnia ujednolicenie przebiegu procedur przy zarządzaniu nieruchomościami
Przestrzegać zapisów statutu należy zarówno w przypadku funkcjonowania zarządu wspólnoty mieszkaniowej, jak też na potrzeby współpracy z firmą zewnętrzną. Może to być licencjonowany zarządca nieruchomości lub inny podmiot zapewniający obsługę wspólnot mieszkaniowych.
Najważniejsze zapisy statutu wspólnoty mieszkaniowej
Biorąc pod uwagę dotychczasowe oraz tworzone obecnie statuty wspólnot mieszkaniowych, niezmienne pozostają najważniejsze kwestie ujęte w w takich statutach.
Również na przykładzie Białegostoku, Ełku i innych podlaskich miast widać, że statut określa przede wszystkim:
- prawa właścicieli nieruchomości, w tym prawo do:
- korzystania z nieruchomości wspólnej (klatki schodowe, wózkownie i inne),
- zabierania głosu w sprawach dotyczących wspólnoty,
- kontroli wydatkowania środków z wpłat właścicieli i innych składek,
- obowiązki właścicieli nieruchomości, na przykład obowiązek:
- terminowości uiszczania uchwalonych wcześniej opłat,
- płacenia odsetek w przypadku przekroczenia terminów opłat,
- zgłaszania zmiany liczby osób zamieszkujących dany lokal,
- zgłaszania planów zbycia lokalu lub zmiany jego właściwości,
- wytyczne dotyczące zwoływania i przebiegu zebrań i walnych zgromadzeń,
- sposób zarządzania nieruchomością wewnątrz wspólnoty lub outsourcing.
Usługi outsourcingowe opierają się na wybraniu zarządcy spoza wspólnoty i zawarcie z nim odpowiedniej umowy. Taka współpraca nazywana jest często profesjonalnym zarządzaniem nieruchomościami.
Ważne! To właśnie w statucie można określić, że osobą fizyczną lub prawną, która podejmie się zarządzania nieruchomością, będzie jedynie podmiot z licencjami zawodowymi zarządcy nieruchomości.
Statut to nie regulamin, czyli krótko o myleniu pojęć
Wiedząc, czym jest statut i jakie zapisy powinien on zawierać, można stworzyć taki dokument przy jednoczesnym uchwaleniu określonych regulaminów. Jeżeli wspólnota mieszkaniowa ma swój statut, może on być tylko jeden, regulaminów natomiast najczęściej bywa kilka obowiązujących jednocześnie.
Do najpowszechniejszych regulaminów należą: regulamin porządku domowego, regulamin rozliczania mediów oraz regulamin funkcjonowania strefy ruchu lub strefy zamieszkania. Każdy z nich to szereg istotnych zapisów, na przykład w kwestii porządku domowego ustalane są obowiązki służb etatowych, odpowiedzialnych chociażby za bezpieczeństwo pożarowe.
Obsługa wspólnot mieszkaniowych w ramach zapisów statutu
Zarządzanie nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych w Białymstoku i innych miastach przybierać może różne formy, a statut pozwala uporządkować wszystkie istotne kwestie z korzyścią dla członków tych wspólnot. Nawet przy braku czasu na angażowanie się w życie społeczności można mieć wtedy pewność, że zarząd lub zarządca otrzymał jasne dyrektywy, które ma obowiązek realizować z myślą o utrzymaniu wspólnoty w nienagannym stanie.
Red-Bud jest firmą, która kompleksowo zajmuje się obsługą wspólnot mieszkaniowych oraz ogólnym zarządzaniem nieruchomościami. Zapewniamy pełną obsługę prawną i administracyjną. Red-Bud Białystok zaprasza do zapoznania się z ofertą.